Onboarding to słowo, które potrafi wywołać dreszcze.
Nic dziwnego. Początki w nowej pracy bywają stresujące. Nowe otoczenie, nowe obowiązki, nowe twarze i mnóstwo nowych informacji. To może przyprawić o zawrót głowy. Dlatego proces onboardingu w naszej firmie jest starannie zaplanowany. Tak, aby nowa osoba czuła się w nim, jak ryba w wodzie 🙂. Przecież komfort to podstawa, prawda?
Co robimy, aby nowy pracownik czuł się jak najbardziej bezpiecznie w tym procesie? Po pierwsze nasz onboarding jest dobrze zaplanowany.
Od pytania “po co?”, które pozwala nam określić, co ma być efektem procesu wdrożenia. Kto jest w naszej organizacji, ten wie, że to nasz punkt wyjścia. Wiedząc, dokąd zmierzamy, łatwiej jest znaleźć dobrą drogę 🙂.
Onboarding ma sprawić, że obie strony, zarówno pracownik, jak i pracodawca, po okresie próbnym chcą kontynuować współpracę.
Przygotowania zaczynamy od momentu potwierdzenia przyjęcia kandydata do firmy, czyli długo przed rozpoczęciem pracy nowego pracownika. Organizujemy wybrany przez nową osobę sprzęt, miejsce pracy i dostęp do narzędzi, z których korzystamy na co dzień. To wszystko przygotowywane jest wcześniej i gotowe czeka na przybycie nowej osoby.
W Consileon Polska onboarding trwa trzy miesiące. To czas na poznanie obowiązków na nowym stanowisku i zrozumienie specyfiki pracy, ale nie tylko. Nowa osoba ma możliwość przekonać się jakimi zasadami i wartościami kierujemy się w pracy. Przede wszystkim czy są one dla niej/niego akceptowalne. Najprościej ujmując, to czas by sprawdzić, jak Lwy funkcjonują w “stadzie” i zaryczeć tak jak one 😉. O taki efekt onboardingu nam chodzi – kiedy obie strony chcą kontynuować współpracę.
Po okresie wdrożenia razem z nowym pracownikiem określamy, które kompetencje ma odpowiednie na dane stanowisko, a jakie obszary musi jeszcze rozwijać. To wszystko omawiane jest szczegółowo na spotkaniu podsumowującym pierwsze trzy miesiące. Wiemy, że inwestowanie w rozwój pracownika w obszarach, które przynoszą realną wartość dla jego pracy, jest korzystne zarówno dla nas, jak i dla tej osoby.
Dobrze zaplanowany i skutecznie przeprowadzony onboarding to nie tylko narzędzie do wprowadzenia pracownika w nowe obowiązki. To proces służący do osiągnięcia konkretnego efektu. Musi być dobrze zaplanowany i przemyślany.
W Consileon Polska dbamy o to od samego początku.
A jak wygląda onboarding w Waszej firmie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.
Autorki:
Katarzyna Kunowska – HR Manager w Consileon Polska
Paulina Pękalska – HR Specialist w Consileon Polska
Comments